RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Tahun
|
1 Arif
|
||
Masa
|
8.00 – 9.00 pagi
|
||
Hari
|
Selasa
|
||
Tema
|
Kebun Datuk Anas
|
||
Tajuk
|
Sayur-sayuran
|
||
FU
|
SK
|
2.4
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberi respon dengan betul.
|
SP
|
2.4.2
|
Membaca dan memahami maklumat daripada pelbagai bahan bacaan
untuk membuat klasifikasi dengan betul.
|
|
FS
|
SK
|
3.5
|
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber.
|
SP
|
3.5.2
|
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada
pelbagai sumber.
|
|
Objektif
|
Pada akhir P&P murid dapat:
1.
Menyebut
sekurang-kurangnya tiga nama sayur-sayuran dengan betul.
|
||
Pengisian
Kurikulum
|
i)
Ilmu :
Kesihatan, Sains, Matematik dan Kemahiran Hidup
ii)
Nilai :
Kerajinan, kejujuran dan kebersihan
iii)
KBT
: Kemahiran berfikir –
mengumpul dan mengelas
BCB : Mendengar dengan berkesan
|
||
Sistem
Bahasa
|
Tatabahasa : Kata Nama Am
|
||
Media
|
LCD, komputer, skrin, gambar, lembaran kerja, buku teks
|
||
Kecerdasan
|
Verbal linguistik
|
||
Pengetahuan
sedia ada
|
1)
Murid pernah
melihat beberapa jenis sayur-sayuran.
2)
Murid pernah makan
beberapa jenis sayur-sayuran.
|
||
Pentaksiran
|
Lembaran Kerja.
|
||
Pemulihan
|
Lembaran Kerja.
|
||
Pengayaan
|
Lembaran Kerja.
|
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran
dan Pembelajaran
|
Catatan / Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
3 min
|
Nyanyian
|
Guru meminta murid bersama-sama menyanyikan lagu “Sayur-sayuran”
dengan iringan muzik.
Bersoal jawab isi kandungan lagu tersebut.
|
Murid menyanyi dengan iringan muzik
Murid memberi respon.
|
Strategik/Teknik:
-Didik Hibur
-soal jawab secara lisan
KB: menghubungkaitkan
BCB: Berbual tentang perkara yang berkaitan dengan
kehidupan/persekitaran murid
Media: Komputer dan LCD
|
Langkah 1
5 min
|
Memperkenalkan sayur-sayuran
|
Guru meminta murid menonton tayangan tentang
sayur-sayuran.(Power Point)
Guru meminta murid menyebut semula sayur-sayuran
yang terdapat dalam tayangan .
|
Murid meneliti dan memahami.
Murid memberi respon
|
Media: Komputer dan LCD
Ilmu : Sains dan Kesihatan
|
Langkah 2
10 min
|
Sayur-sayuran
-kata nama am
Nilai murni
|
Guru meminta murid membaca dan memahami teks.
Bersoal jawab mengenai teks.
-meminta murid menyenaraikan sayur-sayuran yang terdapat dalam
petikan.
Tayangan power point – kata nama am
Memperkenalkan kata nama am.
|
Murid membaca dengan intonasi yang betul.
Murid memberi respon terhadap soalan guru.
Murid menonton dan memahami
|
Media : Buku teks
Ilmu : Matematik, Kemahiran Hidup
Nilai : jujur, rajin
KB: menghubungkaitkan
BCB: berbual tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian.
|
Langkah 3
5 min
|
Mengklasifikasikan jenis sayur-sayuran
|
Guru meminta murid mengklasifakisakan
sayur-sayuran mengikut kumpulan berdasarkan gambar yang dilihat:-
a.
Jenis buah
b.
Jenis daun
|
Murid memberi respon
|
Media: gambar
|
Langkah 4
5 min
|
Latihan
|
Guru mengedarkan lembaran kerja.
-
Mengklasifikasikan
sayur-sayuran mengikut jenisnya(penaksiran)
-
Memadankan gambar dengan
perkataan(pemulihan)
-
Membina ayat(pengayaan)
|
Murid menjawab dan melengkapkan lembaran kerja
|
Nilai: rajin
|
Penutup
2 min
|
Sayur-sayuran
|
Guru menunjukkan beberapa jenis sayur-sayuran.
|
Murid menyebutkan nama sayur-sayuran yang
terdapat dalam gambar.
|
Labels: RPH
1 Comments:
Blog menarik dan cantik. Boleh ditambah lagi maklumat untuk dikongsi bersama
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home